Egészségügyi szolgáltatások indításának előfeltételei
Ossza meg ismerőseivel
Egészségügyi szolgáltatások indításának előfeltételei
Egészségügyi Marketing

 Egészségügyi szolgáltatások indításának előfeltételei

Sorozatunk első részében már megbeszéltük miért van szükség egészségügyi marketingre, most ahhoz szeretnék hasznos tanácsot adni, hogyan kezdjünk hozzá úgy egy egészségügyi szolgáltatás felépítéséhez, (pl. rendelő nyitásához), és egy ehhez hátteret adó vállalkozás indításához, hogy később minél kevesebb kellemetlen meglepetésben legyen részünk.

Általában az újonnan alakuló vállalkozásokat az APEH kiemelten figyeli. Előfordulhat, hogy az ÁNTSZ nem ad engedélyt, a fogyasztóvédelem eljárást indíthat, feljelenthet a konkurencia, nem lesz elég bevétel, nem biztos, hogy a meglévő kliensforgalom biztosítja a vállalkozó megélhetését. A legrosszabb esetben akár tönkre is mehet és bezárhat. Ezt elkerülendően vegyük végig a legfontosabb lépéseket. Javaslatom, hogy írjunk össze mindent, ami eszünkbe jut, ilyenkor még nincs jó és rossz ötlet. Ne maradjon ki semmi lényeges, rendszerezzünk, majd később szelektáljunk, mikor már pontosan tudjuk, mit akarunk.

A VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSÁNAK MOTIVÁCIÓJA

Megszületett a nagy ötlet és az elhatározás: például rendelőt nyitok és beindítom magánpraxisomat. Nagyon fontos a jó ötlet, de mint tudjuk minden ötlet annyit ér, amennyit megvalósítunk belőle és az sem mindegy hogy hogyan. Először is nézzünk magunkba és lássuk, mi motivál minket abban, hogy vállalkozzunk. Mik a személyes erősségeink és gyengeségeink. Erre szükségünk lesz, később visszatérünk rá a marketingkommunikációnál. Fontos a motiváció, mert akinek „csupán” annyi a motivációja, hogy gyógyítani akar, segíteni az embereken, „meg akarja menteni a világot” nem árt, ha jó anyagi hátérrel rendelkezik, hogy mindezt valamiből megvalósítsa. Ha viszont nem csak „hobbiból” szeretne dolgozni, hanem egy profitot termelő vállalkozást szeretne működtetni fontos, hogy tervszerűen dolgozzon és stratégiákban gondolkodjon. Tudnia kell: hol van most (helyzetelemzés), hová akar eljutni (célkitűzések), mi módon jut el oda (stratégiaalkotás), hogyan biztosítja, hogy eléri a célját (cselekvési programok), tudnia kell megvalósítani azt, és folyamatosan ellenőrizni, értékelni. Az egész vállalkozást az üzleti terv foglalja keretbe.

SZAKMAI FELTÉTELEK, ENGEDÉLYEK, ELŐÍRÁSOK ÁTTEKINTÉSE

Az előírásoknak megfelelő működés, az éves ellenőrzések problémamentes lebonyolítása érdekében nézzünk alaposan utána, hogy az adott szakmában milyen hivatalos engedélyekre van szükségünk, a mi szakképesítésünk megfelel-e az előírásoknak. A rendelőnek kiszemelt hely alkalmas-e a tevékenységünk végzésére. Újonnan épülő rendelők esetében létfontosságú, hogy az önkormányzati építésügyi hatóságok előzetesen értékeljék a műszaki terveket, és azok összhangban állnak-e a hatályos jogszabályokkal és a helyi rendezési tervvel. Rendelők átalakítása esetében szintén fontos az önkormányzattal együttműködni, hogy az átalakítást követően a szakhatósági engedélyezési folyamat gyors és problémamentes legyen. Az önkormányzat végleges hozzájárulása feltétele az ÁNTSZ engedély sikeres kiadásának. A végleges ÁNTSZ engedély kiadását megelőzi a tűzoltóság írásbeli hozzájárulása a rendelő üzemeltetéséhez. Tehát a rendelőnek tűzvédelmi szabályzatot kell készíteni. Még mindig nem vagyunk kész, mivel az ÁNTSZ a működési engedély kiadásától számított egy éven belül a rendelőtől megköveteli a kockázatbecslés elkészítését és annak évenkénti felülvizsgálatát, ami a rendelő felelős vezetői számára kiemelt jelentőséggel bír, hiszen munkavédelmi szempontból ők felelnek a rendelőben dolgozókért. Tevékenységtől függően eszközöket, orvosi műszereket szerezhetünk be, melynek szintén feltétel rendszere van. Először a készülékről kell informálódni, meg kell nézni rendelkezik-e CE tanúsítvánnyal, ami azt jelenti, hogy az Európai Unióban forgalomba hozható. Másodsorban meg kell nézni a besorolását, például orvosi műszer-e. Ennek tudatában a helyi ÁNTSZ ad megfelelő felvilágosítást arról, hogy az adott műszer adatai és a terapeuta legmagasabb fokú végzettsége alapján, milyen tevékenység végezhető a készülékkel és egyáltalán dolgozhat-e a műszerrel. Amennyiben minden rendben van az ÁNTSZ szakmai működési engedélyt ad ki.

VÁLLALKOZÁSI FORMA KIVÁLASZTÁSA, INDULÓ TŐKE MEGHATÁROZÁSA

A fentiekből látnunk kell ötletünk megvalósításához melyik vállalkozási forma lesz a legkedvezőbb. Ehhez feltétlenül vegyük igénybe ügyvéd és könyvelő segítségét, hiszen minden eset egyedi. Nem biztos, hogy ami a konkurens cégnek megfelelő vállalkozási forma volt az nekünk is az. A cégalapításhoz, a társasági szerződés, a munkavállalói szerződés, esetleg a rendelőnk bérleti szerződése megírásához feltétlenül szükségünk lesz ügyvédre. Óvakodjunk a túl olcsó megoldásoktól, érdeklődjünk mennyi a reális ár. Ebben nagy segítségünkre van az internet, hiszen gyors informálódást tesz lehetővé. Egyedül vagy társakkal is belevághatunk egészségügyi vállalkozásunkba, melynek előnyeiről és hátrányairól, pl. a felelősség kérdése, induló tőke összeadása, szakmai szellemi társ, szintén tanáccsal szolgálhat egy jó ügyvéd és könyvelő.

Mielőtt belevágunk vállalkozásunkba becsüljük fel mennyi fedezet áll rendelkezésünkre. Nagy valószínűséggel a szolgáltatás bevezetési időszakban kevesebb bevételünk lesz, viszont költségeink annál inkább. Később látni fogjuk az üzleti tervezésnél, hogyan készül a pénzügyi terv, mely segít a likviditásunk megőrzésében.

TERVEZÉS

Munkám során két féle típusú vállalkozóval találkoztam. Van, aki tudatlanul különösebb tervezés nélkül belevág és sikerül neki. Belevág, mert nem látja a veszélyeket és buktatókat és ezért félelem nélkül gátlástalanul végig viszi az elképzelését, és ha szerencséje van akár sikerülhet is neki sikeres vállalkozóvá válni. Rájuk jellemző a tűzoltás, mindig a felmerülő problémákkal foglalkoznak, nem merülnek bele a részletekbe.

A másik típus, aki tervez, vagy megtervezteti vállalkozását profi szakemberrel. Itt előfordulhat, hogy pont a sok előre látható dolgok miatt nem mer belevágni, holott ezek kiküszöbölhetőek lennének. Inkább papíron kövessünk el hibát, mint a saját vállalkozásunkban.

Ha vállalkozunk, akkor üzleti tervet kell készíteni, mindegy, hogy egy multinacionális cégről beszélünk vagy egy egyszemélyes vállalkozásról. Az üzleti terv felépítéséről és ehhez kapcsolódó gyakorlati tanácsokról sorozatunk következő részében írunk.


Horváth Krisztina

marketing szakértő, egészségügyi marketingoktató
www.egeszsegugyimarketing.hu 30/8942663

Értékelés leadásához regisztrálj vagy lépj be.

Értékelés: